تبلیغات
بسوی بینهایت - یهودیت
بسوی بینهایت
ما آمده ایم تا سرباز مهدی فاطمه(س) شویم
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 اسفند 1389 توسط مصیب شجاعی

قبایل موسوى و عیسوى در شبه جزیره

كتاب: تاریخ پیامبران اسلام، ص 11

نویسنده: دكتر محمدابراهیم آیتى

پیش از ظهور دین مبین اسلام، دو كیش «موسوى» و «عیسوى» در عربستان پیروانى داشته است و در نواحى جنوبى عربستان، دین «یهود» تا آنجا پیش رفته بود كه پادشاه یمن «ذونواس» آن را پذیرفت و بسیارى از مسیحیان «نجران» از جمله «عبد الله بن ثامر» ، پیشواى ایشان را به جرم عیسوى بودن با وضع فجیعى به قتل رسانید (1) .

یهودیان جنوبى در حدود قرن اول پیش از میلاد، به نواحى شمال عربستان مهاجرت كرده بودند و

در «یثرب» ، «وادى القرى» ، «تیماء» ، «خیبر» و «فدك» بیشتر به كار كشاورزى سرگرم بودند و چنانكه در تاریخ هجرت رسول اكرم گفته خواهد شد، سه طایفه یهودى مذهب «بنى قریظه» ، «بنى نضیر» و «بنى قینقاع» در مدینه و اطراف آن سكونت داشتند.

دین عیسوى بیشتر در «نجران» و نواحى شمال غربى، در میان «غسانیان» و «تغلب» و «قضاعه» و نیز در شمال شرقى عربستان در میان اهل حیره كم و بیش رواج داشت.دولت حبشه و دولت روم شرقى نیز پشتیبان عیسویان بودند، البته در اثر مجاورت با امپراطورى ایران و نفوذ ایرانیان در حكومت یمن، مردمى از عرب با عقاید دینى ایرانیان هم آشنائى پیدا كرده بودند.

ابن قتیبه دینورى مى‏نویسد (2) : نصرانیت در میان مردم دو قبیله «ربیعه» و «غسان» و برخى از «قضاعى‏ها» و یهودیت در میان قبایل «حمیر» ، «بنى كنانه»«بنى حارث بن كعب» و «كنده» و مجوسیت در میان قبیله «بنى تمیم» رواج داشته‏است.از مجوسیان بنى تمیم: «زرارة بن عدس (3) تمیمى» و پسرش «حاجب بن زرارة بن عدس» و «أقرع بن حابس» صحابى بوده‏اند.

آنگاه مى‏گوید كه: زندقه در میان قبیله «قریش» بود و آن را از مردم «حیره» گرفته بودند، سپس داستان «بنى حنیفه» را مى‏نویسد كه: در جاهلیت از خرما و روغن براى خود بتى ساختند و روزگار درازى آن را پرستش مى‏كردند، و چون قحطى و گرسنگى پیش آمد و به خوردن آن پرداختند .

یعقوبى بعد از بیان اسامى بتهاى عرب و كیفیت حج و تلبیه‏هاى ایشان و نشان دادن دو صنف «حمس» و «حله» و بدعت‏هائى كه «حمس» یعنى قریش و خزاعه و كنانه (4) و نیز «حله» در مراسم حج گذاشته بودند مى‏گوید: «سپس قومى از عرب به كیش «یهود» در آمدند و از این دین جدا شدند، دیگرانى كیش نصرانى گرفتند، قومى هم زندیق شدند و به كیش «ثنوى» در آمدند.از عرب آنان كه یهودى شدند، همه مردم یمن بودند، چه «تبع» (تبان أسعد أبو كرب) دو نفر از دانشمندان یهود را به یمن آورد و بتها را باطل شناخت و كسانى كه در یمن بودند یهودى شدند.

مردمى از «أوس» و «خزرج» نیز پس از بیرون رفتن از یمن براى همسایگى با یهودیان «خیبر» و «بنى قریظه» و «بنى نضیر» به كیش یهود در آمدند، و مردمى از «بنى حارث بن كعب» و قومى از «غسان» و قومى از «جذام» نیز یهودى شده بودند.

مردمى هم از طوایف عرب كیش «نصرانى» را گرفتند، از جمله قومى از قریش از «بنى أسد بن عبد العزى» كه از آنهاست، «عثمان بن حویرث بن أسد بن عبد العزى» و «ورقة بن نوفل بن أسد» و نیز «بنى امرى‏ء القیس بن زید مناة» از «بنى تمیم» و «بنى تغلب» از ربیعه، و طیى‏ء و مذحج و بهراء و سلیح و تنوخ و غسان و لخم از یمن.حجر بن عمرو كندى هم زندیق گشته بود» .

پى‏نوشت‏ها:

1 ـ قرآن مجید سوره بروج (85): 4 ـ 8، سیره ابن هشام، ج 1، ص 34 ـ .36

2 ـ معارف: زیر عنوان «ادیان عرب در عصر جاهلیت» ، ص .621

3 ـ عدس در نسخه به ضم عین و فتح دال (عدس) ضبط شده بود، اینجانب آن را به صورت مذكور در متن تصحیح كردم. (ر.ك: به جمهرة أنساب العرب تألیف ابن حزم ص 232، چاپ مصر دار المعارف سال 1391 و پاورقى 2 از همان صفحه) .م.

4 ـ ظاهرا اضافه «و كنانه» از قبیل سهو قلم است (رجوع شود به تاریخ یعقوبى، ج 1 ص 297 چاپ دار العراق ـ بیروت، سال 1955 م.1375 ه). م.




طبقه بندی: تاریخ اسلام، 
برچسب ها: یهودیت، قبایل موسوى و عیسوى در شبه جزیره،
دنبالک ها: تاریخ اسلام،
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا به نظر شما در مملکت اسلامی ما عدالت اجتماعی وجود دارد؟





نویسندگان
وصیت نامه شهدا
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

قالب وبلاگ