تبلیغات
بسوی بینهایت - مسجد الاقصی یا قبةالصخره ؟
بسوی بینهایت
ما آمده ایم تا سرباز مهدی فاطمه(س) شویم
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 اسفند 1389 توسط مصیب شجاعی

مسجد الاقصی

مسجدالاقصی چه شکلیه؟ اگه همین الان اسم این مسجد بیاد سریعا در اذهان اکثر ما ها یک مسجد با پایه های هشت ضلعی و گنبدی طلایی رنگ شکل میگیره  ودر صورتی که این مسجد ، مسجد الاقصی نیست . !
مسجدالاقصی ، مسجدی است در همان محوطه ی قدس . با گنبدی سبز رنگ . (همانطور که در شکل میبینید ! )

 

 

گنبد طلایی درست بر روی صخره قرار گرفته است.  در صحن صخره، هشت چاه وجود دارد .
بنای قبة را كه بر روی این صخره واقع شده است، عبدالملك بن مروان در سال 691 میلادی ساخت. عبد الملك برای اینكه بتواند هزینه و مخارج این عمارات را تأمین نماید، دستور داد خراج و مالیات هفت سال سرزمین مصر را به این كار اختصاص دهند.  اما در سال 1099 میلادی صلیبی ها آن را به كلیسا تبدیل نمودند و بر روی صخره، جایگاه قربانی كردن قرار دادند، اما صلاح الدین‏ ایوبی پس از فتح بیت المقدس آثار صلیبیون را از بین برد و گنبد را تزیین نمود و دیوارها را با سنگ مرمر پوشانید . پادشاهان ایوبی و ممالیك مصر و خلفای‏ عثمانی به تعمیر و مرمت ساختمان مسجد اهمیت فراوانی‏ دادند، چنانكه زیبایی های‏ هنر معماری اسلامی در مسجد به فراوانی دیده می‏شود .
قبة الصخره یكی از زیباترین اماكن مقدسه ی روی زمین است و از نظر سبك معماری، نقشه و ساختمان از معدود ساختمان های بی نظیر جهان محسوب می گردد، زیرا دارای سه شاخص عمده در ساختمان می باشد كه در دیگر مساجد و اماكن مقدسه مشاهده نمی گردد :

1- ساختمان كلاَ بر روی سكوئی ذوزنقه ای شكل واقع شده كه ابعاد آن عبارتند از :
ضلع شمالی 150 متر
ضلع جنوبی 125 متر
و اضلاع طرفین هر یك 160 متر

 

این سكو  - همان طور كه در تصویر مشاهده می شود - تقریبا در میانه ی حرم شریف واقع گردیده ، سه متر و نیم از كف و صحن حرم شریف بلند تر است و با هشت پلكان از چهار طرف به صحن حرم مربوط می شود - محل این پلكان ها در نقشه حرم الشریف ضمیمه مشاهده می گردد - این پلكان ها را در اصطلاح موازین می نامند . طول بعضی از این پلكان ها زیاد بوده و با معماری بسیار زیبایی ساخته شده است كه با محاذات ستون ها و طاق هایی بر روی آن ها ، منظره دروازه هایی را پیدا می كند كه با شكوه خاصی در اطراف سكو دیده می شود . به نحوی كه شخص از پایین احساس می كند كه از دروازه ی بزرگی باید وارد مسجد شود . در جستجوی علت احداث این سكو چنین بنظر می رسد كه برای حفظ حالت طبیعی صخره مقدس كه قله ی كوه بوده و برای تبدیل شیب تند اطراف آن به یك سطح مسطح و صاف بنا گردیده است.

2- شكل قبة الصخره خلاف ساختمان های مساجد و اماكن مقدس جهان كه معمولا مستطیل شكل هستند، از یك هشت ضلعی منظم تشكل گردیده كه طول هر یك از اضلاع آن 20/19 متر و قطر آن 86/54 متر است .  

 

3- ساختمان قبةالصخره باز هم  خلاف ساختمان مساجد معمول فقط دارای یك گنبد بزرگ می باشد كه قطر آن 77/23 متر و ارتفاعش 21 متر می باشد . ارتفاع ساختمان از كف تا انتهای گنبد 33 متر است .

 

چنانچه در تصویر افقی قبه الصخره دیده می شود، در داخل ساختمان دو ردیف ستون بر روی دو دایره متحدالمركز قرار دارد . در دایره بزرگ هشت ستون بزرگ است كه بین آنها نیز 16 ستون با قطر كمتر بر روی همان دایره پایه گذاری شده است .

بر روی دایره ی كوچك كه داخل دایره مذكور قرار دارد، چهار ستون برگ در چهارگوشه و بین آنها نیز مجموعا دوازده ستون ساده تعبیه شده است . گنبد بر روی ستون های این دایره احداث گردیده است . فواصل بین این ستون ها به كمك محجری چوبی و مشبك با ارتفاع متجاوز از یك متر محصور شده است .در حقیقت این محجر به منظور محفوظ داشتن صخره مقدس احداث گردیده است و فقط در قسمتی كه شكل درب ساخته شده می توان وارد محوطه صخره مقدس شده و به آن دست مالید .

 

در كنار یكی از ستون ها و در قسمت جنوبی صخره مقدس، محفظه ای ساخته شده است كه به وسیله ی نردبانی فلزی به سقف گنبد متصل می شود كه به نشانه ی محل حركت تاریخی پیامبر اسلام (ص) برای معراج سماوی مذكور در تفاسیر است. گفته می شود كه در داخل این محفظه یك تار موی حضرت محمد (ص) نگهداری می شود .

نور و روشنایی داخل ساختمان به وسیله ی دو ردیف پنجره تامین می گردد كه یك ردیف آن در دیوار های هشت ضلعی و ردیف دیگر در دیواره تحتانی ساختمان است. این دیورا ها با بهترین سنگ های مرمر و نیز دیوار های بالا با بهترین كاشی های ایرانی و عثمانی پوشیده شده اند. در سطح درونی گنبد آیاتی از قرآن مجید با بهترین خط و با طلای ناب نوشته شده است .
سطح بیرونی گنبد مطلا است و از نوعی آلیاژ مخصوص پوشیده شده است كه دائما به رنگ زرد می درخشد .
قبه الصخره چهار درب ورودی دارد كه در چهار سمت شمال ، جنوب ، شرق و غرب قرار دارند . معمولا فقط درب غربی برای ورود و خروج نمازگزارن باز است . درب جنوبی به نام باب المكه و درب شرقی به نام باب القضاء معروف است .

 

مسجدالاقصی

بحث در مورد تخریب اون رو اگذار میکنم به آینده ای نه چندان دور ولی اینکه مسجدالاقصی چه شکلیه خیلی مهمه . اگه همین الان اسم این مسجد بیاد سریعا در اذهان اکثر ما ها یک مسجد با پایه های هشت ضلعی و گنبدی طلایی رنگ شکل میگیره  ودر صورتی که این مسجد ، مسجد الاقصی نیست . !
مسجدالاقصی ، مسجدی است در همان محوطه ی قدس . با گنبدی سبز رنگ . (همانطور که در شکل میبینید ! )

 

.و اما آن مسجد طلایی رنگ مشهور چیست ؟ این مسجد ، قبةالصخره نام دارد . فاصله ی آن از مسجدالاقصی حدودا ۱۵۰متر میباشد و در محوطه ی قدس قرار دارد و یهودیان به آن منطقه اورشلیم میگویند.

و اما در این عکس می توانیم این دو مسجد را با یکدیگر مقایسه کنیم و به راحتی ببینیم .

تمام دیوار های چهار طرف حرم الشریف با ارتفاع متوسط 10 متر و قطر زیاد از سنگ های بزرگ و سفید تراشیده شده اند .

 

 

 

و اما اینکه چرا باید ما فرق این دو را ندانیم . اکثریت مسلمین همین اشتباه را می کنند . باید توسط اطلاع رسانی صحیح این مسئله برای مردم جا بیفتد که بدانند قبله ی اولشان کجا بوده . متاسفانه در طول چند سال اخیر هر طرح و پوستری بوده .هر نقاشی بوده . هر سکه و اسکناسی بوده همگی به اسم مسجدالاقصی ولی با تصویر قبة الصخره بر ما جلوه کرده . البته قبة الصخره نیز برای مسلمانان مهم است ولی حکمش فقط در حد یک مسجد است ! ولی مسجدالاقصی از قداست خاصی برخوردار است که هیچ نقطه از جهان آن قداست را دارا نیست .

 تخریب مسجدالاقصی

 در سال ۱۹۶۹ یک مسیحی صهیونیست به نام دنیس مایکل دوهان تبعه ی استرالیا که به عنوان توریست به اسرائیل آمده بود با حمله به مسجدالاقصی آن را به آتش کشید . این هم عکس های مسجدالاقصی در آتش فتنه . :

 

 

مسجدالاقصی - آتش سوزی

در  صبح روز 30 مرداد 1348/21 اوت 1969 یك صهیونیست استرالیایی به نام دنیس مایکل روهان " Michael Dennis Rohan" مسجدالاقصی را به آتش کشید. گرچه اسراییلی ها اعلام داشتند که این فرد استرالیایی یک مسیحی صهیونیست دیوانه بود لیکن برخی منابع معتبر نیز بر این عقیده هستند که این فرد  یک یهودی توریست بود و از لحاظ سلامت عقلی نیز هیچ مشکلی نداشت.
همچنین آثار حریق دلالت بر آن دارد که اشخاص دیگری روهان را در آتش زدن این مسجد از خارج آن و از یکی از پنجره‌های مشرف به باب ‌المغاربه (که اسراییلی ها آن را منهدم کردند) هدایت و یاری رسانیدند.

 

در نتیجه ی این آتش سوزی منبری که از چوب ساخته شده و با عاج و آبنوس تزیین گردیده بود و در ساخت آن نهایت دقت و ظرافتی كه در هنر اسلامی‏ آن ایام معمول بوده ، به كار رفته بود و  توسط نورالدین زنگی سفارش ساخت داده شده بود بعد از جنگ های صلیبی و فتح بیت‌المقدس در سال 1187 یعنی دوران مسیحیت توسط صلاح‌الدین ایوبی از حلب به بیت‌المقدس آورده شده بود و  به منبر صلاح الدین ایوبی مشهور بود و قسمت های‏  زیادی از مسجد طعمه حریق گردید . 

 

علاوه بر منبر صلاح‌الدین ایوبی، مسجد عمر ، محراب ذکریا، مقام الاربعین، سه رواق ممتد از جنوب به شمال با ستون ها و ایوان ها و تزئینات سقفی بر سطح مسجد فرو ریخت. دو ستون اصلی که گنبد روی آن استوار بود و اجزایی از  گنبد داخلی که مزین بود  ، محراب و دیوار های جنوبی ، پوشش مرمری و 48 پنجره گچی، شیشه‌های رنگی و فرش ها، سوره اسراء که با کاشی های معرق و تذهیب شده نوشته شده بود و از بالای محراب به سوی شرق امتداد داشت و بسیاری از تزئینات و آیات قرآنی طی این آتش‌سوزی از بین رفت .
ابتدا دولت اسرائیل‏  آتش سوزی را ناشی از اتصال سیم های برق اعلام كرد ، اما اداره برق این ادعا را رد كرد.
بخش به آتش کشیده مسجدالاقصی 1500 متر مربع از 4400 متر مربع مساحت کلی مسجد را در بر می‌گرفت.
به هر حال،این حادثه خشم جهان اسلام را برانگیخت و التهابات گسترده‏ای‏  ایجاد كرد.
 یك ماه بعد از این واقعه،و ظاهرا  در واكنش نسبت به آن، نخستین كنفرانس سران كشورهای اسلامی در رباط ، پایتخت مغرب تشكیل شد ؛ یكی از  نخستین اقدامات اولین كنفرانس وزرای خارجه كشورهای‏  اسلامی كه یك سال بعد تشكیل گردید آن بود كه روز 30  مرداد/21 اوت هر سال را كه سالگرد وقوع این حادثه‏  بود،به عنوان روز همبستگی ملت فلسطین اعلام كرد.
در  24 شهریور 1348/15 سپتامبر 1969 نیز شورای امنیت‏  سازمان ملل متحد، اسرائیل را به لحاظ به آتش كشیده شدن‏  مسجد الاقصی تقبیح و تخطئه كرد.
حدود یك سال بعد از  این آتش‏سوزی، شورای اسلامی بیت المقدس تعمیر  خرابی های ناشی از آن را آغاز كرد. كار این تعمیرات‏  چندین سال طول كشید، و طی آن بسیاری از بخش های‏  این مسجد،از جمله قسمت هایی كه در آتش سوزی خسارتی‏  ندیده بود،از نو ساخته شد.علاوه بر اینها ، از محل‏ درآمد موقوفات مسلمانان ، چندین آب انبار و بازارچه‏ ی بزازی و دو مسجد جدید نیز بنا شد و مساجد موجود مرمت‏ گردید.
اگرچه كنفرانس سران كشورهای اسلامی در پی این آتش سوزی تشكیل شد و ناراحتی را میان برخی مسلمین به وجود آورد اما هیچ گاه از سوی مسلمین عكس العملی كه بتواند رژیم صهیونیستی را از این عمل پشیمان كند انجام نشد  . *
برای آگاهی بیشتر میتوان به گفته ی " گلدا مایر" نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در این مورد اشاره كرد :
از گلدا مایر نخست وزیر اسبق رزیم وحشی پرسیدند بدترین و بهترین روز عمر سیاسیت چه روزهایی بوده ؟

پاسخ داد :" بدترین و شوم ترین روز عمرم روزی بود که مسجد الاقصی را به آتش کشیدیم . و بهترین روز عمرم فردای روزی بود که مسجد را به آتش کشیدیم ."

پرسیدند دلیل چیست ؟

گفت :" روزی که مسجد الاقصی را به آتش کشیدیم از وحشت و ترس اینکه مسلمانان دنیا همه ما را قلع و قمع کنند و همه ما را به دریا بریزند به خود میلرزیدیم .و بهترین روز عمرم فردای آن روز بود که دیدیم حتی نفسی از کشورهای مسلمان برای اعتراض به ما در نیامد ."

*پی نوشت : اشاره به سخنان مقام معظم رهبری كه در مورد تخریب مسجدالاقصی فرمودند : « واكنش جهان اسلام به تخریب مسجدالاقصی باید به گونه‏ای باشد كه رژیم صهیونیستی را پشیمان كند »

  خطر بزرگ

بزرگترین فریضه ی دینی یهود ، بنا كردن معبد سوم است .
بنا بر اعتقاد یهودیان هیكل سلیمان (معبد سوم) باید بر خرابه های مسجد الاقصی بنا شود . زیرا قائل بر این هستند كه مسجد الاقصی و قبة الصخره در مكانی بنا شده اند كه هیكل سلیمان آنجا بوده است .
بنا بر تاریخ نه چندان مورد اعتماد یهود ، اولین بار هیكل سلیمان در سال 586 قبل از میلاد توسط بخت النصر پادشاه بابل تخریب گشت. طبق گفته ی همان مورخان دومین بار نیز معبد سلیمان توسط تیتوس فرمانده سپاه روم در سال 70  میلادی در همان روز !!! تخریب گشته است . كه این روز در میان یهودیان "تیشعابآو" نام دارد . كه یعنی روز نهم از ماه آب (آو) .

به همین دلیل تیشعا بآو یكی از روزهای مهم در تاریخ یهودیان به شمار می رودكه در این روز به سوگواری می پردازند . و یاد تخریب معبدشان می افتند و بنا بر رسومات آیین خود اعمالی را انجام می دهند . اما واجب ترین عملی كه بر گردن یهودیان در این ایام نهاده شده است  ، بازسازی معبدی است كه از سال 70 بعد از میلاد تا به حال ساخته نشده است . مقدمه ی بنا سازی معبد سوم ، پاكسازی تمامی آثار اسلامی  و همچنین یهودی سازی قدس می باشد . اسرائیل با تشكیل سازمان های دولتی و همچنین سازمان ها و جنبش های غیر دولتی كه هدفی جز تخریب مسجدالاقصی ندارند قصد دارد تا این تخریب را خواسته ی تمامی مردم نشان دهد و آن را عادی سازی نماید . فتاوای خاخام های یهودی همچون "شلومو گورون "،" یهودا عتصیون "،" یوسف دیان "،" مردخای الیاهو " و...  مبنی بر واجب بودن تخریب قدس و مباح بودن خون غیر یهودیان باعث گردیده تا این گروه ها هر ساله هنگام نزدیك شدن به ماه " آو " فعالیت ها توطئه آمیز خود را آغاز كنند .

آنچه در این ایام مهم است هوشیاری مسلمین جهان است . در این روز ها كه اسرائیل بدون هیچ ابایی فلسطین را در هم میكوبد و لبنان را مورد تهاجم و تجاوز قرار می دهد ، هیچ خط قرمزی برای جنایات خود ندارد  و كشور های همسایه را نیز تهدید می كند و از شرق و غرب مورد حمایت قرار میگیردو اذهان جهانیان را مشغول جنگ با لبنان كرده است بعید نیست كه مسجد الاقصی در سوم آگوست (12 مرداد) كه موعدی است جهت تخریب ؛ مورد هجمه قرار می گیرد .
مسجدالاقصی در سال 1969 توسط دنیس مك لوهان آتش گرفت مسجدی كه در سالهای اخیر صهیونیست ها تونل های بزرگی را زیر آن حفر كرده اند و هر لحظه لرزه ای كوچك می تواند تهدید بزرگی برای این بنای مقدس اسلامی گردد .


آخرین نكته ای كه قابل توجه است آن است كه بنای معروف با گنبد طلایی در محوطه ی قدس كه همه آن را با نام مسجدالاقصی می شناسند قبة الصخره نام دارد مسجدالاقصای اصلی بنائیست با گنبد سبز رنگ در 400 متری قبة الصخره كه به علت تعریف نا صحیح ، مسلمین دچار شناخت اشتباه شده اند و این اشتباه نباید موجب شود تا اگر روزی مسجدالقصی مورد تخریب قرار گرفت ، جهانیان قبة الصخره را سالم ببینند و تصور کنند كه مسجدالقصی هنوز پایدار است .
اگر چه قبة الصخره نیز جزء آثار اسلامی است  و یهودیان آن را نیز در برنامه ی تخریب خود جای داده اند .

مسجد الصخره
چنانچه گفته شد صخره ی مقدسی كه پیامبر از روی آن به معراج رفتند در داخل قبةالصخره و درست در وسط آن قرار دارد . در داخل این صخره غاری وجود دارد كه حدودا ده نفر می توانند در آن نماز بخوانند و به همین جهت این محوطه را مسجد صخره می نامند .
كف مسجد الصخره در حدود 3 متر پایین تر از كف قبةالصخره است . داخل مسجد الصخره به وسیله ی برق روشن می گردد .
صخره مقدس و مسجدالصخره در داخل آن ، در حقیقت یك قطعه سنگ واحد بزرگی است كه در اصل قله ی كوهی بوده است و لذا سطح بیرونی آن به صورت حرم هرمی از كف قبةالصخره به اندازه ی یك متر و نیم بلندتر بوده و بر آمده می باشد . این صخره كه سخت است دارای رنگ سفید مایل به كرم و تقریبا مانند نوعی مرمر به نظر می رسد .
در زلزله ی در سال 1067، تَركی بر روی صخره ایجاد شد كه هم اكنون قابل مشاهده است .

قبة الصخره به علت زیبایی بسیار و همچنین ارزش و بهای زیادی که خلفای اسلامی برای آن قائل شده اند، در نظر مسلمین پر اهمیت تر از بنای مسجدالاقصی فرض شده است در صورتی که این چنین نیست .

قبةالصخره به علت زیبایی بسیار و همچنین ارزش و بهای زیادی که خلفای اسلامی برای آن قائل شده اند، در نظر مسلمین پر اهمیت تر از بنای مسجدالاقصی فرض شده است در صورتی که این چنین نیست .

برگرفته از :http://antidevil.blogfa.com


طبقه بندی: دین و اندیشه، 
برچسب ها: بیت المقدس، مسجدالاقصی، مسجد الصخره، مسجدالاقصی - آتش سوزی، تخریب مسجدالاقصی، مسجد الاقصی یا قبةالصخره ؟،
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا به نظر شما در مملکت اسلامی ما عدالت اجتماعی وجود دارد؟





نویسندگان
وصیت نامه شهدا
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

قالب وبلاگ