تبلیغات
بسوی بینهایت - تاریخ اسلام >نژاد عرب
بسوی بینهایت
ما آمده ایم تا سرباز مهدی فاطمه(س) شویم
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 بهمن 1389 توسط مصیب شجاعی

اعراب شرقى و شمالى شبه جزیره

قرنها پیش از ظهور اسلام در نقطه شرقى و شمالى شبه جزیره عربستان، سه تیره از عرب وجود داشته‏اند; بدین شرح:

1- اعراب بائده

قبل از همه در عربستان مى‏زیسته‏اند، و براى خود دوران و سرگذشتى داشته‏اند، ولى طى حوادث شومى منقرض گشتند و نابود شدند. به همین جهت نیز به آنها «بائده‏» مى‏گویند، یعنى نابود شده و از میان رفته.

گویا اینان همان قوم عاد و ثمود و غیره بوده‏اند كه در سرزمین «احقاف‏» یعنى جائى كه امروز كشور مسقط و عمان است، مى‏زیسته‏اند، و در نقاط دیگر شبه جزیره هم پراكنده بودند. در روزگار طلوع اسلام، الواح و قبورى باقى مانده بود كه مردم آنها را به همان عرب بائده نسبت مى‏دادند.

2- اعراب نجد

اینان كه در شرق شبه جزیره به صورت قبائل مختلف مى‏زیستند، روزگار خود را حتى در یك قرن پیش با چادرنشینى و جنگ و گریزها مى‏گذرانیدند. از نیم قرن به این طرف خاندان سعودى در این منطقه حكومت‏خود را تشكیل داده و امروز پایتخت آنها «ریاض‏» در منطقه نجد واقع است (1)

3- اعراب حجاز

عرب اصیل شبه جزیره كه قرن‏ها بواسطه وجود خانه خدا (كعبه) در میان آنها، محترم‏ترین مردم به شمار مى‏رفتند، در قسمت‏شمال و غرب جزیره به سر مى‏بردند. شهرهاى حجاز هنگام ظهور اسلام مكه و مدینه و طائف بود. در كنار دریاى سرخ و سى و دو فرسخى شهر مدینه هم «ینبع‏» قرار داشت، كه خود بندرى بوده است، و رابط میان حجاز و آفریقا به شمار مى‏رفت.


قریش نجیب‏ترین مردم حجاز بودند كه در شهر مكه سكونت داشتند. نجابت و احترامى كه قریش در میان سایر قبایل مختلف عرب كسب كرده بودند، به خاطر «كعبه‏» خانه خدا و یادگار حضرت ابراهیم و اسماعیل بود كه قریش خود از اولاد حضرت اسماعیل به شمار مى‏رفتند. به طورى كه عموم قبایل عرب در یمن و حجاز و نجد و دیگر نقاط كعبه و شهر مكه را محترم شمرده و آن مكان مقدس را رمز اعتبار خود مى‏دانستند.

هر ساله اعراب از بادیه‏ها و شهرها در ماه رجب و ذى حجه براى زیارت كعبه و انجام مراسم، و زیارت بت‏هاى مشهور خود به مكه و منا مى‏آمدند. از میان عرب عدنانى و قریش قبائلى كه شهرت داشتند عبارت بودند از: بنى هاشم، بنى امیه، بنى مخزوم، بنى اسد، بنى نوفل، بنى جمح، بنى عدى، بنى سهم، بنى عبدالدار، بنى زهره، و غیره.

و از اینان نیز تیره‏هائى به وجود آمدند كه در تاریخ اسلام از ایشان یاد مى‏شود.

از این قبائل چهار قبیله بیش از بقیه شهرت داشتند، و محل اعتبار و مورد توجه بودند: بنى هاشم، بنى امیه، بنى مخزوم، بنى عبدالدار. هنگام بالا گرفتن كار پیغمبر (صلى الله علیه و آله) در مكه و مدینه، بزرگ بنى هاشم پیغمبر اسلام، و بزرگ بنى امیه ابوسفیان، و بزرگ بنى مخزوم ابوالحكم بود كه بعدها بواسطه خودسرى و جهالتش در مقابل اسلام و پیغمبر (صلى الله علیه و آله) «ابوجهل‏» خوانده شد.

مردم قریش طى سفرهاى بازرگانى خود در شام و فلسطین با نصارا، و در حیره (عراق) با ایرانیان و در یمن با یهودیان حمیرى آشنا شدند، و از مجموع این برخوردها به میزان زیادى از طرز تفكر و آداب و رسوم آنها آگاهى یافتند، بدون اینكه راه و روش و آداب و رسوم خود را از دست‏بدهند، یا تحت تاثیر آنها قرار گیرند.

كار قریش در مكه و طائف تجارت، و اعراب بادیه شترچرانى و جنگ و گریز و قتل و غارت بود. قرآن مجید از این دو وضع قریش و اعراب بادیه در موارد مختلف سخن گفته و اوضاع و احوال و طرز زندگى و روحیات و صفات آنها را بازگو مى‏كند

پى‏نوشتها:

1- (یكى از كارهاى زشتى كه این خاندان نمودند این است كه سرزمین مقدس حجاز و محیط طلوع آخرین دیانت الهى و پیغمبر ختمى مرتبت (صلى الله علیه و آله) را به جاى اینكه عربستان بنامند، بنام جد خود «سعود»، عربستان سعودى نامیدند. و آن سرزمین مقدس را كه تعلق به عموم مسلمانان جهان دارد بعنوان ملك شخصى خود در آوره‏اند!)

تاریخ اسلام صفحه 18

على دوانى

منبع : سایت حوزه


طبقه بندی: تاریخ اسلام، 
برچسب ها: تاریخ اسلام، نژاد عرب، اعراب شرقى و شمالى شبه جزیره، اعراب بائده، اعراب نجد، اعراب حجاز،
درباره وبلاگ
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
آیا به نظر شما در مملکت اسلامی ما عدالت اجتماعی وجود دارد؟





نویسندگان
وصیت نامه شهدا
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

قالب وبلاگ